Pris for emballasjedesign

Hardanger Bestikk ble nylig tildelt en utmerkelse ved The World Brand Design Society Awards 2023/24.

Hardanger Bestikks bidrag, “Table Stories”, utmerket seg blant anerkjente verk, og demonstrerte vårt fokus på innovasjon gjennom fortellerteknikk og håndverksmessig kvalitet. Produktkonseptet feirer betydningen av måltider som samlingspunkter for familien, og hvert produkt er inspirert av sterke kvinnekarakterer, noe som tilfører dybde og mening til vår merkevarefortelling.

Konseptet er utarbeidet av KIND. Les mer her: worldbranddesign.com.

Table stories

Spisebordet er hjertet i ethvert hjem, hvor måltidene deles og historier finner sin stemme. Siden 1958 har Hardanger Bestikk prydet norske bord, blitt en integrert del av familiefortellinger. Med hver borddekking, et nytt kapittel utfolder seg, og en ny historie skrives.

Konstruksjonen av boksen er en bevisst refleksjon av håndverket som er funnet i skapelsen av en bok, og det er en gjennomtenkt betraktning som strekker seg til brukererfaring. Dimensjonene på boksen er skreddersydd for å etterligne ergonomien til holde og lese en bok. Dette sikrer at brukerne enkelt kan gripe og håndtere boksen, sømløst integrere den i handlingene deres mens de dekker bordet.

Hver bestikkserie forteller sin egen historie

Hver serie fra Hardanger Bestikk forteller sin særegne historie, en historie vi ønsket å dele. Vi så for oss hver produktlinje som en coffee table-bok, en “Table Story” som pynter på spisebordet og formidler historien bak bestikket og selskapet. Et dekorativt stykke som passer for enhver anledning, klar til å legges på hyllen når den ikke er i bruk.

Farge, bilder og produktbeskrivelsen er unike for hver enkelt bestikkserie som danner en visuell fortelling som fremhever bestikk spesifikke kvaliteter.

Sleeven fremstår som en dynamisk kommunikasjonsflate, og tilbyder et lerret som skaper identiteten. Utover sin praktiske rolle som beskyttelse, blir sleeven en følelsesladet opplevelse for forbrukeren. Denne er alltid justert etter hverandre for å lage det mest harmoniske uttrykket mens det vises på hyllen.

Innvendig lokk fungerer som en hovedkommunikasjonsflate som formidler historien om den spesifikke bestikkserien.

Forbedre forbrukeropplevelsen
Hvert element i emballasjen bidrar til en herlig opplevelse for forbruker – fra utpakking til borddekking og oppbevaring etter bruk. Filosofien bak dette integrerte og gjennomtenkte emballasjekonseptet er å oppmuntre til bevaring av emballasje som en del av funksjonalitet, bærekraft og gjenbruk.

Historier laget for å vare
I likhet med bestikket vårt er emballasjen vår laget for å vare. Det beskytter bestikket når det ikke er i bruk. Som en coffee table-bok opplyser og underholder den gjestene og tjener til å inspirere til samtaler. Table Stories-bøkene er laget for å resirkuleres, noe som øker verdien av produkt og miljø. Hvis det ikke brukes til bestikket ditt, oppfordrer vi deg på det sterkeste å lagre andre varer inne i esken. Hvordan du bruker dem er imidlertid opp til deg og din fantasi. Du kan ganske enkelt lage din egen historie. Bare ikke la emballasjen gå til spille.