Tidløse design I 60 år

Velg bestikk med omhu..

..og det vil vare i generasjoner og gi like mye eleganse og stil til spisebordet ditt om 50 år som det gjør i dag.   

Som kunde av Hardanger Bestikk skal du kunne investere i tidløs kvalitet – vår oppgave er å lage bestikk som skal følge deg gjennom små og store øyeblikk i livet. Våre design skal være tidløse og bærekraftige at du skal kunne gi de videre til kommende generasjoner.   

I Hardanger Bestikk mener vi at å vektlegge bærekraft gjennom tidløshet er det viktigste vi kan gjøre i en designprosess, både fra et selskapsperspektiv, men også i møte med de utfordringene vi står ovenfor i dagens bruk-og-kast samfunn.  

Starten på eventyret

Hardanger Bestikk ble startet opp som Hardanger Sylvplett av Odd Leikvoll i 1958. Selskapet ble startet opp i vakre Hardanger i Norge. Området er kjent for storslagen natur med fjell, fjorder, fosser, breer og hundretusenvis av frukttrer. Med ei rik kulturhistorie, verdenskjente ikon og unike naturopplevelser er det ikke rart at Hardanger har vært et reisemål for turister i flere hundre år.

Området som kanskje er mest kjent for fruktdyrking siden 1300 tallet har også siden 1958 utviklet bestikk i høyeste kvalitet. Alt startet med produksjon av lysestaker i sølvplett i en låve som Odd fikk låne av sin svigerfar. At en gjenstand er laget i sølvplett betyr ikke at det er rent sølv, men sølvbelagt. På Hardanger Sylvplett sine produkter så ble det brukt 60g sølvplett.

Lysestakene ble ikke noe stor suksess, og Odd så mulighetene som lå i turismen. Tilbake på 60 tallet så var det mer vanlig å kjøpe med seg et minne eller souvenir fra stedet som man hadde besøkt. Dette kunne typisk være fingerbøller, postkort, magneter eller små skjeer med stedsnavn på. Det var altså det siste Odd så mulighetene i og begynte dermed med bestikkproduksjon. Odd reiste selv rundt i Norge i egen bil og tok bestillinger på kjente turistplasser som de selv skulle selge videre når turistene ankom. Sølvplett skjeene hadde et emaljemerke på seg som definerte den plassen de ble solgt på. 

Designhistorie

Tidlig på 60 tallet begynte Odd å produsere bestikk av tinn og bedriften vokste til fire ansatte. Tinn er et mykt, sølvgrått metall som tradisjonelt står relativt sterkt i Norge. Designene i tinn hadde inspirasjon i den norske historien og vikingtiden. Tinn seriene ble godt tatt imot av nordmenn, men spesielt godt av turister og eksport markedet. USA ble den viktigste kunden for tinn-seriene.

Den mest kjente ble kalt «Kongetinn» og var en bestikkserie. Kongetinn ble kalt bærebjelken til Hardanger Bestikk i mange år, da den var den mest populære bestikkserien i 22 av de første 30 årene til bedriften. På midten av 70 tallet kom Kongekorpus som hadde samme design som Kongetinn, bare at det var alt annet som man kunne ha på bordet –  alt fra ølkrus til lysslukker.

Oppvaskmaskinen gjorde sitt inntog i Norge på 70-tallet. Og på 80 tallet var dette blitt fast inventar på det norske kjøkkenet og de produktene som ble mest brukt var de som tålte å bli vasket i denne maskinen. Dette hadde selvsagt Hardanger Bestikk observert fra sidelinjen og satset nå fullt på stålbestikk. 

Første tanken ble å gjøre bestikket så tidløse og elegante som mulig slik som sølvbestikket er. Ønsket vårt var å designe produkter som man ville ta i bruk til alle anledninger, og ikke bare de aller største og fineste som ofte sølvbestikket ble brukt til. Renessanse designet var vårt første stålbestikk, lansert i 1978 og dette designet har vi fremdeles i vårt sortiment.

Tusenårsskiftet markerte vi med en stilendring i våre design. Tidligere var bestikkseriene matte eller preget av mønstre. Vår intensjon var å utvide markedet og gjøre Hardanger Bestikk internasjonalt, først ut var nabolandet Sverige. Designerne måtte tilbake til tegnebrettet for å skape et bestikk med et skandinavisk og moderne preg. Dette kan tydelig ses på designene våre etter år 2000 med designene Fjord, Nora og Maria.

Fra design til funksjon 

Bestikket er en stor del av bordets oppdekning og kan bli sett på som bordets smykke. Vi synes ikke et pent design er nok for at vi skal opprettholde det bærekraftige i designprosessen. De siste årene har fokuset vært på den funksjonelle funksjonen til de ulike bestikkseriene. Hvordan bestikket ligger i hånden, hvordan man spiser med det og hvordan det møter mater er nøye gjennomtenkt. 

Hvordan blir et nytt produkt til?
Design og produktutvikling I Hardanger Bestikk har også endret seg i takt med tid og omgivelser. Å lage nye produkter hos Hardanger Bestikk kunne tidligere starte i kraft av ideer og initiativ, mens det i dag kjennetegnes ved at vi kartlegger et kundebehov eller finner en problemstilling våre produkter kan være med på å løse. Dette hjelper oss til å tenke nytt, samtidig som det bidrar til å gi våre produkter lengre livssyklus – det er rett og slett mer bærekraftig, da produkter som løser et kundeproblem sjeldnere oppleves som overflødige. Som visjon i starten av en design prosess, forholder vi oss også til bedriftens eget utviklingsstrategi – det betyr at alle bedriftens verdier – natur, familie og tid skal være fremtredende i sluttresultatet. 

Før vi definerer hva vi ønsker å lage, har vi følgende tanker i bakhode: Vi selger mer enn “bare” bestikk, og vi gir våre kunder en økt matopplevelse rundt bordet. Vi vil inspirere alle til å dekke opp til små og store øyeblikk, både til fest, men kanskje viktigst av alt, til hverdags. På den måten kan familie, nære og kjente samles rundt et hyggelig måltid hvor historier deles, og nye kapitler i livet skrives. 

 

Produktutvikling

Når vi har vært igjennom vår strategiprosess og alt det overordnede er bestemt står selve utformingen av et produkt for tur. Når et produkt blir til, tar vi med oss alle års erfaring og kunnskap i utviklingen.

Vi bruker ofte ordet taktilitet. Ting vi mennesker bruker i det daglige liv, som bestikk, pepperbøsse, serviett eller tannkost, trigger vår følesans på forskjellige måter alt etter hva slags materiale gjenstandene er laget av. For de gjenstander man har mellom hendene eller bruker til å spise med, står det taktile sentralt i opplevelsen, da mange av produktene tar du faktisk i munnen. Har du egentlig tenkt over det?

Den følelsen det gir å la en skje gli inn i munnen skal du ikke nødvendigvis kjenne til, men totalopplevelsen eller følelsen du sitter igjen med etter måltidet skal være god. Derfor består ikke et måltid bare av maten du inntar, men også av redskapene du bruker til å spise med. Med dette i bakhodet blir egenskaper som smak, lukt, materiale, vekt, utforming og visuelt uttrykk ekstremt viktige for at vi skal kunne være med på å levere en økt matopplevelsen.

 

 

Eventyret fortsetter

Ser du på hvordan det hele startet og frem til i dag, er det nok mye i Hardanger Bestikk som har endre seg. Men felles fra da til nå er våre verdier, vår kunnskap og erfaring med bestikkproduksjon, og den forvalter vi fortsatt på best mulig måte.

Våre ikoniske serier har også stått gjennom tidens tann, og all fremtidig produktutvikling vil fokusere på å ivareta det vi allerede har skapt og gi en ny og bedre bruksverdi. Når du handler Hardanger Bestikk kan du være trygg på at du får et bestikk som følger deg igjennom alle de små og store øyeblikk i livet.